onsdag och förlossning

Ja idag är det onsdag och vi tar det bara lungt här hemma fast idag så ska jag och lilla Nomie på Sjuhuset för någon koll har inte riktigt koll på vad men ska läsa på lite innan vi ska dit =P 

Första natten gick vell sådär, lillan var nästan otröstlig så jag var vaken ända till 4 på morgonen innan hon somnade. så gårdagen bjöd mets på vila i soffan och mys med gumman så klart. Inatt gick det betydligt bättre vi gick och la oss där vid 11 och tösen sov till 3 då hon vaknade för ett litet natt mål och byte av blöjan sedan sov hon till 6 då det var dags för lite mat igen och hon spyde för första gången, inte mkt men lite iaf. Sedan somnade vi om och jag vakande vid halv tio och lillgumman sover än.  

Tänkte berätta lite om våran förlossning: 
-
Var på birsta med magnus på dagen och inhandlade en bilbarnstol. Den är super fin! Efter det så åkte vi hem och jag började att plocka rent i bilen för jag vill ju att det ska vara fint när lillen skulle åka i bilen. Magnus for iväg och jag fortsatte att plocka med bilen. Jag står böjd in i baksätet när jag känner hur det rinner till. Min första tanke var, shit nu fick jag värsta flytnigen. men sedan slutade det inte. Lite smått panik slagen tar jag mig väldigt bre bent in till soan och konstarterar att det måste vara vattnet som gått kl är nu 14.30 ca. Ringer förlossningen och de ber mig komma in för en kontroll. Ringer andreas och han kommer på engång. Vi var inne på BB vid 15.30 och fick ligga i ett rum för ctg kurva ( där ser man när värkarna kommer och bebisens hjärta ) Hade väldigt oregelbundna värkar så hon frågade om vi ville stanna eller kanske åka hem å äta lite och komma tillbaka när värkarna sätta igång ordentligt.
Så vi åkte hem till andreas mamma och pappa och åt, for hem en sväng och jag ställde mig i duschen. Men satan vad ont jag började få! känndes som om benen skulle gevika under mig. Så vi åkte in till BB igen Så vi var där vid 18.00 tror jag det var. de undersökte mig och konstaterade att jag var öppen nästan 4 cm så nu fick vi vara kvar. Jag fick bada och det var så skönt!! När jag badat klart så blev lustgasen min bästa vän i några timmar. Men efter ett tag sluta den å hjälpa så jag bad andreas att ringa på BM så jag kunde få vå värre för det gkorde bara för ont! Fick EDA och blev som en ny människa! Kunde till och med upp och gå en sväng och prata å skratta och det var helt underbart =) Men värkarna avtog lite men de löste dom med lite värkstimulerande dropp och jäklar vad det satte igång! Vid Ett tiden blev det dags med krystvärkarna! DE var inte att leka med. Känndes som att man skulle skita på sig! Efter en timme av krystande så konstaterade MB att bebine inte riktigt ville komma igenom sista Kixen av bäckenbenet så hon kallade på en läkare så vi fick ta hjälp av en sugklocka för att få ut henne sista biten! Och det ska jag säga var det VÄRSTA jag varit med om i hela mitt liv!! Känndes som om hela jag skulle gå mitt i tu! men 20 min senare så kom hon ut vårt lilla pyre. Kl 02.19 så får jag upp en geggig, blodig och skrikande bebis på magen och jag började stor böla! Fick iaf fram att jag var så glad! =) Andreas var helt stum! och fick klippa navel strängen! Han var ett sådant otrolig stöd under förlossningen och var jätte snäll och gav mig vatten när jag ville ha det och sa att jag var duktig. Grymt skönt att ha det stödet!

9 månader var lätt värt det! Att bli mamma är det  bästa som har hänt mig! JAG ÄR SÅ STOLT! Jag älskar våran lilla Nomie!


Postat av: Linda

Gud vad duktig du var gumman..nu är hon här förstår att hon är värd all möda =)



kram

2010-05-26 @ 11:08:40
URL: http://linduzzz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0